ברית ה"דם והקוניאק": 102 שנים להשקה שזעזעה את ברלין - אניטה ברבר והנרי צ'אטין-הופמן
- shai doitsh שי דויטש

- 9 באפר׳
- זמן קריאה 5 דקות
יש רגעים בהיסטוריה של ברלין שבהם נראה שכל העיר מחזיקה את הנשימה, לא מתוך יראה, אלא מתוך זעזוע עמוק שמעורב בסקרנות חולנית. אפריל 1924 היה רגע כזה. בזמן שהאביב הברלינאי ניסה להביא איתו משב רוח של התחדשות ושפיות אחרי שנות המלחמה והאינפלציה, הופיעו שתי דמויות שסירבו לתת לעיר לנוח בתוך השקט המזויף. זה היה החודש שבו אניטה ברבר והנרי צ'אטין-הופמן עלו לראשונה כזוג על במות העיר. זו לא הייתה סתם הופעת מחול; זו הייתה הכרזת מלחמה על השמרנות, ברית של שניים מהאנשים הכי קיצוניים שדרכו על מדרכות העיר, שסימלה יותר מכל את הריקוד המטורף של ברלין על פי התהום.

אפריל 1924: ההשקה שהציתה את הבמות
באפריל 1924, הקהל הברלינאי שפקד את אולמות ה"ווינטרגארטן" (Wintergarten) וה"אפולו" ציפה לבידור קל, אולי קצת אסקפיזם אביבי. במקום זאת, הם קיבלו את המופע המשותף הראשון של אניטה והנרי, אירוע שהפך מיד לשיחת היום בבתי הקפה ובמרתפי המחתרת. כשהמסך עלה, הקהל לא ראה רקדנים חינניים, אלא שני יצורים שנראו כאילו נשלפו מתוך סיוט אקספרסיוניסטי. הם הופיעו במופע שנקרא "מחולות הסגן, האימה והאקסטזה", ובו הציגו קטעים כמו "קוקאין" ו"מזמור להתאבדות".
האוויר באולם היה רווי במתח חשמלי. אניטה והנרי לא רק רקדו; הם הטיחו בקהל את האמת המלוכלכת של התקופה. הם הופיעו בעירום חלקי, בתנועות שבורות ומיוסרות, כשהם מדגימים את השבריריות של האדם המודרני בתוך עיר שאיבדה את המצפן המוסרי שלה. המשטרה פשטה על האולמות כמעט מדי ערב, והעיתונות השמרנית זעה על "חילול הקודש", אבל עבור הברלינאים של 1924, זה היה המופע המדויק ביותר של חייהם - התיעוד החי של דור שלא מאמין יותר בדבר מלבד האקסטזה של הרגע.
אפריל 2026 :אניטה בגלריה
אם אתם נמצאים בברלין עכשיו, אתם הולכים לראות את הפנים של אניטה בכל פינה. ה-Neue Nationalgalerie בחרה בדיוקן המפורסם שלה (שצייר אוטו דיקס) להיות הפנים של תערוכת הענק החדשה: "Ruin und Rausch" (חורבן ושיכרון חושים). התערוכה נפתחת ב-24 באפריל ותנעל ב-27 בספטמבר 2026. אל תפספסו!

אניטה ברבר: האישה שהמציאה את ה"ברלינאיות"
אניטה ברבר לא הייתה רק רקדנית מצליחה; היא הייתה הניסוי החברתי הכי נועז של המאה ה-20 והפנים המיוסרות של תקופת ויימאר. היא נולדה בלייפציג למשפחה של אמנים, אך ברגע שהגיעה לברלין, היא שרפה את כל הגשרים לעולם הישן. היא הייתה האישה הראשונה שהעזה לקצר את שיערה לתספורת "קארט" גברית ומחוספסת, להסתובבת בחליפות טוקסידו מחויטות בבתי הקפה הכי יוקרתיים ולעשן בסיגריה ארוכה כשהיא מביטה בבוז בבורגנים שמסביבה. היא הייתה ביסקסואלית מוצהרת שחיה חיים פתוחים לחלוטין, בתקופה שבה רוב האנשים עוד פחדו ללחוש את המילה "חופש".
החשיבות שלה לברלין הייתה בתפקידה כ"נביאה של השוליים". היא לא רק רקדה במועדוני הלילה; היא העלתה על הבמה מופעים שבהם גילמה דמויות של זונות, מכורים לסמים ורוצחים, כל אלו שהחברה העדיפה להדחיק. היא צרכה קוקאין בכמויות שהיו הורגות אדם רגיל, ולעיתים קרובות ערבבה אותו בתוך כוסות השתייה שלה בפרהסיה כחלק מהמופע האישי שלה. עבורה, הגוף היה כלי לזעזוע, והחיים היו מיצג אמנותי שבו היא הגיבורה הטרגית. היא לימדה את ברלין שחופש אמיתי מגיע רק כשאתה מוכן לאבד הכל, ושהאמנות הכי חזקה נוצרת בתוך הכאב והשיגעון המוחלט.

הנרי צ'אטין-הופמן: השותף האמריקאי למסע אל השאול
הנרי צ'אטין-הופמן היה רקדן אמריקאי צעיר שהגיע לברלין בחיפוש אחר ה"דבר הבא" באמנות המודרנית. כשפגש את אניטה, הוא מצא את המדריכה המושלמת לשאול הברלינאי. הנרי לא היה רק ה"בעל" לעתיד של אניטה; הוא הפך מהר מאוד לתאום הרוחני שלה. יחד הם יצרו זוגיות שהייתה מבוססת על אקסטזה אמנותית והרס עצמי משותף, ברית של שני אנשים שמצאו זה בזו את האישור ללכת עד הסוף.
הוא נסחף לתוך המערבולת של אניטה והפך לחלק בלתי נפרד מהמיצג שלה. הם חיו בבתי מלון יוקרתיים כמו ה"אדלון", כשהם נדנדים בין מופעים שערורייתיים לבין התקפי זעם שנגרמו מחוסר שינה ושימוש מאסיבי בסמים. הנרי היה זה שהשלים את התמונה במופעים המשותפים, שם הוא הציג לקהל את השילוב המהפנט בין הטכניקה האמריקאית המלוטשת שלו לבין הכאוס הברלינאי של אניטה. הוא היה השותף המושלם למחול המוות הזה, האיש שהחזיק את ידה של אניטה כשהיא רקדה על פי התהום.
החתונה בבודפשט: החותם הרשמי על ברית השאול
ההופעות המשותפות והחיים הסוערים שהחלו באותו אפריל בברלין הובילו בסופו של דבר להחלטה למסד את הקשר. ב-10 בספטמבר 1924, במהלך סיבוב הופעות בבודפשט, אניטה והנרי נישאו רשמית. זו לא הייתה חתונה בורגנית של "חגיגת אהבה", אלא הניסיון האחרון שלהם לעגן את הטירוף המשותף בתוך מסגרת חוקית.
החתונה בספטמבר הייתה רק החותם הרשמי על מה שהחל באותו אביב ברלינאי. עבור הציבור, הנישואין הללו היו הוכחה סופית שזוג השאול החליט לקשור את גורלו בתוך ברית של דם וקוניאק. הם המשיכו לנדוד בין בתי מלון ובימות אירופה, כשהם מייצגים את השיא של הדקדנס של שנות ה-20 ברית שהחלה בצעקה אמנותית בברלין והסתיימה בטרגדיה שקפאה בזמן.
השקיעה האחרונה: מתל אביב ועד לדמשק
אחרי שיא התהילה והשערוריות בברלין, הבועה של אניטה והנרי החלה להיסדק. בקיץ 1928, במסגרת סיבוב הופעות נואש ואחרון, הם הגיעו ממש לכאן - לארץ ישראל המנדטורית. דמיינו את תל אביב הקטנה והחלוצית פוגשת את "הערפדית מברלין" על במת קולנוע "עדן" וב"בית העם". היישוב העברי היה המום; העיתונות המקומית תיארה אותם כרקדנים המביאים איתם את "ריח הריקבון של אירופה", כשהם מסתובבים ברחובות העיר במראה מסומם ומנותק.
הביקור בארץ היה התחנה האחרונה לפני התהום. משם הם המשיכו לדמשק, שם באוגוסט 1928, אניטה התמוטטה על הבמה לעיני קהל המום. היא הוחזרה לברלין כשהיא שבורה פיזית ונפשית, ואושפזה בבית החולים "ביתני" (Bethanien). ב-10 בנובמבר 1928, נדמו פעימות הלב של כוהנת הסדום. היא הייתה בת 29 בלבד. הנרי, שאיבד את שותפתו היחידה לטירוף, מעולם לא התאושש. הוא שקע בדיכאון עמוק ובהתמכרויות קשות, ונפטר ב-1933 ביגוסלביה, בדיוק בשנה שבה הנאצים עלו לשלטון בגרמניה והחלו למחוק כל זכר לעולם החופשי והפרוע שהשניים ייצגו.

המזכרת שקפאה בזמן: הדיוקן של אוטו דיקס
שנה לאחר תחילת השותפות שלהם, ב-1925, הנציח הצייר אוטו דיקס את אניטה ברבר באחד הציורים האיקוניים ביותר של המאה. בציור היא לובשת שמלה אדומה בוערת, צמודה עד חנק. למרות שהייתה רק בת 26, דיקס צייר אותה כאישה שחיה אלף שנים, עם עור חיוור כשל מת ועיניים חלולות שמספרות הכל.
הציור הזה הוא התיעוד הוויזואלי של מה שנשאר מאותה ברית שהחלה באפריל 1924. הוא מסכם את כל הדקדנס הברלינאי: הזוהר שמתערבב עם המוות. השותפות שהחלה באביב ההוא נשארה בהיסטוריה כזיקוק מרהיב וכואב של עיר שרצתה לבלוע את העולם, ובסוף נבלעה בעצמה.
👣 לטייל בעקבות זוג השאול:
בית הקברות סנט תומאס (St.-Thomas-Friedhof): המקום שבו נחה כוהנת הסדום. המצבה של אניטה ברבר בנאוקלן היא מוקד עלייה לרגל לחובבי היסטוריה ודקדנס.
כתובת: Hermannstraße 180, 12049 Berlin.
הגלריה הלאומית החדשה (Neue Nationalgalerie): המוקד המרכזי של אפריל 2026! הגלריה מארחת את תערוכת הענק "Ruin und Rausch", והציור האיקוני של אניטה בשמלה האדומה הוא הכוכב הראשי של האירוע. התערוכה תהיה פתוחה בין ה-24.4 ל-27.9.2026 (הכניסה בערב הפתיחה חופשית!). זו הזדמנות נדירה לעמוד מול הדיוקן המקורי שמתמצת את כל האנרגיה המטורפת של התקופה.
כתובת: Potsdamer Str. 50, 10785 Berlin.
מתחם ביתני (Kunstquartier Bethanien): בית החולים שבו נפטרה אניטה הפך היום למרכז אמנות ותרבות תוסס בקרויצברג.
כתובת: Mariannenpl. 2, 10997 Berlin.
אולם ה Wintergarten Varieté: המקום שבו האנרגיה של אניטה והנרי עדיין חיה במופעים המודרניים. מומלץ להזמין מקום למופע קברט כדי להרגיש את הרוח של פעם.
אניטה והנרי הוכיחו שהחיים יכולים להיות הרבה יותר מטקס שמרני - הם יכולים להיות הפיצוץ שמאיר עיר שלמה, גם אם רק לרגע קצר. הם השאירו לנו עיר שלמדה להעריץ את הקצוות, ושמזכירה לנו שגם בתוך החושך הכי עמוק, אפשר למצוא יופי בוער שאי אפשר לשכוח.
לעוד סיפורים על הדמויות שבנו את המיתוס של ברלין ועל הפינות שמשפיעות עלינו עד היום, אתם מוזמנים לעקוב אחריי באינסטגרם!




תגובות